Ramai tak sedar. Cuba semak. Inilah 14 dossa dikepala perempuan



PM admin Jika ingin berikan iklan responsive


Tidak bertudung (menutup aurat).
Allah berfirman, yang ertinya: “Hai Nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu’min:” Hendaklah mereka menjulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka “. Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, kerana itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha pengampun lagi Maha penyayang. “(QS. Al-Ahzab: 59).

Allah Ta’ala juga berfirman, yang artinya: “Katakanlah kepada perempuan yang beriman:” Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kema  luannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. “(QS. An Nuur: 24) .

Menyambung rambut / memakai sanggul.
Dari Asma ‘binti Abi Bakr, ada seorang perempuan yang menghadap Rasulullah shallallahu’ alaihi wa sallam lalu berkata, “Telah kunikahkan anak gadisku setelah itu dia sakit sehingga semua rambut kepalanya gugur dan suaminya memintaku segera mempertemukannya dengan anak gadisku, apakah aku boleh menyambung rambut kepalanya . Rasulullah lantas me  lak   nat perempuan yang menyambung rambut dan perempuan yang meminta agar rambutnya disambung “(HR Bukhari no 5591 dan Muslim no 2122).

Mencabut uban.
Dari ‘Amr bin Syu’aib, dari ayahnya, dari datuknya berkata bahawa Rasulullah shallallahu’ alaihi wa sallam bersabda, “Janganlah mencabut uban. Tidaklah seorang muslim yang beruban dalam Islam walaupun sehelai, melainkan uban tersebut akan menjadi cahaya baginya pada hari kiamat nanti. “(HR. Abu Daud dan An Nasa’i. Syaikh Al Albani dalam Al Jami ‘Ash Shagir mengatakan bahawa hadis ini sahih).

Memakai bulu mata palsu.

Fatwa: “… Menurut hemat saya, tidak boleh memasang bulu mata buatan (pal  su) pada kedua matanya, kerana hal tersebut sama dengan memasang rambut pal  su, dan Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam me  lak  nat perempuan yang memasang dan yang minta dipasangkan rambut pal  su. Jika Nabi telah melarang menyambungkan rambut dengan rambut lain (memasang rambut pal  su) maka memasang bulu mata pun tidak boleh.

Juga tidak boleh memasang bulu mata pal  su kerana alasan bulu mata yang asli tidak lentik atau pendek. Sepatutnya seorang perempuan muslimah menerima dengan penuh kerelaan sesuatu yang telah ditakdirkan Allah dan tidak perlu melakukan ti  pu daya atau memanipulasikan kecantikan, sehingga kelihatan kepada sesuatu yang tidak dimilikinya, seperti mempunyai pakaian yang tidak patut dipakai oleh seorang perempuan muslimah … “(Disampaikan oleh Syaikh Abdullah Bin Abdurrahman al-Jibrin. Sumber: Fatwa-Fatwa Terkini jilid 3, hal.80-81 cet, Darul Haq, Jakarta.)

Bersolek/berhias belebih-lebihan
Allah Azza wa Jalla berfirman, yang ertinya: “Dan janganlah kalian (para perempuan) bertabarruj (keluar rumah dengan berhias dan bertingkah laku) seperti (kebiasaan) perempuan Jahiliyah yang dahulu” [al-Ahzaab: 33]

6.Merenggangkan / mengikir gigi.

Dari Ibn Mas’ud radhiyallahu ‘anhu, beliau mengatakan, Rasulullah shallallahu’ alaihi wa sallam mela  rang orang mencukur kening, mengkikir gigi, menyambung rambut dan bertatu, kecuali kerana pe  nyakit. (HR. Ahmad 3945 dan sanadnya dinilai kuat oleh Syuaib Al-Arnaut).

Dari ibn Mas’ud radhiyallahu ‘anhu, beliau mengatakan, “Semoga Allah me  lak  nat orang yang bertatu, yang minta ditato, yang mencabut kening, yang minta dikikis kening, yang merenggangkan gigi, untuk memperindah penampilan, yang mengubah ciptaan Allah. (HR. Bukhari 4886).

Membuat tatu.
Lihat kenyataan ke-7.

Memakai tudung yang tidak memenuhi syarat hijab.
Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bahkan telah memperingatkan kita dalam sebuah hadis yang diriwayatkan dari Abu Hurairah:

“Ada dua golongan penghuni Nerakhka yang belum pernah aku lihat sebelumnya, iaitu suatu kaum yang membawa cam  buk seperti ekor-ekor lembu betina yang mereka pakai untuk men cam  buk manusia; perempuan yang berpakaian (tetapi) telan  jhang, yang kalau berjalan berlenggak-lenggok menggoyang- goyangkan kepalanya lagi durhaka (tidak ta’at), kepalanya seperti punuk-punuk unta yang meliuk-liuk. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak dapat mencium bau wanginya, padahal bau wanginya itu sudah tercium dari jarak sekian dan sekian. “(Hadits shahih. Riwayat Muslim (no. 2128) dan Ahmad (no. 8673).

Memakai rambut palsu.
Memakai rambut pa  lsu hukumnya ha  ram, kerana termasuk al-‘wasl’ iaitu menyambung rambut yang diha  ramkan. (Fatwa asy-Syaikh Ibnu Utsaimin rahimahullah). Seandainya tidak dianggap al-‘wasl’, maka rambut pa  lsu itu menampakkan rambut si perempuan lebih panjang daripada yang sebenarnya sehingga menyerupai al-‘wasl’. Padahal perempuan yang melakukannya di  lak  nat sebagaimana disebutkan oleh hadits: “Allah melak  nat perempuan  yang menyambung rambutnya dan minta disambungkan rambutnya.” (HR. al-Bukhari no. 5941, 5926 dan Muslim no. 5530). (Fatwa asy-Syaikh Ibnu Utsaimin rahimahullah).

Perbuatan al-‘wasl’ ini diha  ramkan, sama saja jika si perempuan melakukannya dengan izin suami atau tidak, kerana perbuatan ha  ram tidak berkaitan dengan izin dan redha.

Mencukur rambut menyerupai lelaki atau perempuan kafir.
Potongan yang menyerupai potongan lelaki maka hukumnya ha  ram dan dossa besar, sebab Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam melarang kaum perempuan yang menyerupai kaum lelaki. Sebagaimana disebutkan dalam hadis, dari Ibn Abbas radliallahu ‘anhuma, bahwa beliau berkata: “Rasulullah shallallahu’ alaihi wa sallam me  lak  nat kaum lelaki yang menyerupai perempuan dan para perempuan yang menyerupai lelaki.” (Hr Bukhari)

Potongan yang menyerupai potongan seperti perempuan kafir, maka hukumnya juga ha ram, kerana tidak boleh menyerupai orang-orang kafir. Sebagaimana disebutkan dalam hadis dari Ibn Umar radliallahu ‘anhuma bahwa Nabi shallallahu’ alaihi wa sallam bersabda:

“Siapa yang meniru-niru (kebiasaan) suatu kaum maka dia termasuk kaum tersebut” (Hr Abu Daud, dan dishahihkan al-Albani)

Mencukur / mencabut bulu kening.
Lihat kenyataan ke-7.

Memakai contact lens berwarna untuk berhias.
Syaikh Muhammad shalih Al-Munajjid hafidzahullah berkata: “… kanta kenalan berwana untuk perhiasan (untuk bergaya). Maka hukumnya sama dengan perhiasan, jika digunakan untuk berhias bagi suaminya maka tidak mengapa. Jika digunakan untuk yang lain maka hendaknya tidak menimbulkan fit  nah. Dikehendaki juga tidak menimbulkan bahaya (misalnya iritasi dan alergi pada mata, pent) atau menimbulkan unsur penipuan dan kebohongan misalnya menampakkan pada laki-laki yang akan melamar. Dan juga tidak ada unsur mensia-siakan harta (israaf) kerana Allah melarangnya. “[Sumber: http://islamqa.info/ar/ref/926]

Pembedahan plastik untuk kecantikan.
Syeikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin ditanya, “Bagaimana hukum melaksanakan pembedahan kecantikan dan hukum mempelajari ilmu kecantikan?”

Jawapan beliau, “pembedahan kecantikan (plastik) ini ada dua jenis. Pertama, Pembedahan kecantikan untuk menghilangkan cacat akibat kema  langan atau yang lainnya. Pembedahan seperti ini boleh dilakukan, kerana Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah memberikan keizinan kepada seorang lelaki yang terpotong hidungnya dalam peperangan untuk membuat hidung palsu dari emas. Kedua, pembedahan yang dilakukan bukan untuk menghilangkan cacat, namun hanya untuk menambah kecantikan (supaya bertambah cantik). Pembedahan ini hukumnya ha  ram, tidak boleh dilakukan, kerana dalam sebuah hadis (disebutkan), ‘Rasulullah me  lak  nat orang yang menyambung rambut, orang yang minta disambung rambutnya, orang yang membuat tatu, dan orang yang minta dibuatkan tatu.’ (HR Bukhari). (Fatawa Al-Mar’ah Al-Muslimah, hlm. 478-479). Sumber: Majalah As-Sunnah, edisi 5, tahun IX, 1426 H/2005 M.

Memakai kawat gigi untuk kecantikan / tabarruj.
Syaikh Ibnu Utsaimin pernah ditanya, “Apa hukumnya memperbaiki gigi?” Syaikh menjawab, “Memperbaiki gigi ini dibahagikan kepada dua kategori:

Pertama, jika tujuannya supaya bertambah cantik atu indah, maka ini hukumnya ha  ram. Nabi shalallahu ‘alaihi wa sallam melaknat perempuan yang menata giginya agar kelihatan lebih indah yang merubah ciptaan Allah. Padahal seorang perempuan  memerlukan hal yang demikian untuk estetika (keindahan), dengan demikian seorang lelaki lebih layak dilarang daripada perempuan.

Kedua, jika seseorang memperbaikinya kerana ada kecacatan, tidak mengapa ia melakukannya. Sesetengah orang ada suatu kecacatan pada giginya, mungkin pada gigi serinya atau gigi yang lain. Cacat tersebut membuat orang merasa jijik untuk melihatnya. Keadaan yang demikian ini dibenarkan. Hal ini dikategorikan sebagai menghilangkan aib atau cacat bukan termasuk menambah kecantikan. Dalilnya, Nabi shalallahu ‘alaihi wa sallam memerintahkan seorang lelaki yang hidungnya terpotong agar menggantikannya dengan hidung palsu dari emas, yang demikian ini termasuk menghilangkan cacat bukan bertujuan untuk mempercantik diri. “Allahu a’lam. (Dijawab oleh Tim Redaksi Konsultasi Syariah).

Diterjemahkan dari sumber Abu Fahd Negara Tauhid

Sumber: detikislam

iklan iklan saiz 250


0 Response to "Ramai tak sedar. Cuba semak. Inilah 14 dossa dikepala perempuan"

Post a Comment