NASA Temui Bongkah Ais RATA Di Kutub. Hasil Kajian Seterusnya Buat Ramai TAK SANGKA



PM admin Jika ingin berikan iklan responsive


Saintis NASA di kutub Bumi temui bongkah gergasi ais yang bersaiz rata di permukaan. Hasil kajian seterusnya buat ramai terduduk. Allahu tak sangka. Mengejutkan.

BONGKAH PELIK BERBENTUK AIS RATA (TABULAR)

Sesuatu yang bukan boleh dilihat setiap hari: bongkah ais yang berbentuk geomatrikal ibarat dipotong mesin gergaji gergasi.

Walaupun bukan pertama kali penemuan seumpamanya, namun bongkah serpihan dari rak ais Larcen C, Antartika ini sangat luar biasa.

Ini adalah bongkah ais rata (tabular). Berbeza dengan bongkah ais yang berbentuk pelbagai (non-tabular), seperti yang menenggelamkan kapal Titanic, kepingan ais rata ini mempunyai permukaan yang rata, sisi yang curam dan kadangkala bersaiz sangat besar.

Saiz terbesarnya boleh mencecah ratusan batu lebar dan ratusan kaki dalam dari permukaan.

HASIL KAJIAN MENGEJUTKAN

NASA menemui bongkah ais ini pada 16 Oktober lalu ketika menjalani program Operation IceBridge-misi berterusan dalam memantau kawasan kutub serta sistem iklim dunia.

Hasil kajian seterusnya amat mengejutkan. Bongkah ais ini belum diukur tepat kebesarannya, namun dianggarkan bersaiz 1.6km persegi. Perlu diingat, itu apa yang kita nampak, selebihnya di bahagian ditenggelami air, Tuhan saja yang tahu.


Apa pun, dengan hanya melalui sekeping gambar ini tidak menceritakan segalanya. Agak mencurigakan untuk kepingan bongkah ais berbentuk geometrik sesempurna ini. Tapi itulah, foto ini tetap boleh dianggap klasik!

PS: Subhanallah banyak lagi fenomena alam yang masih tidak difahami lagi oleh manusia yang cerdik-cerdik. Semoga penemuan saintis NASA ni menambahkan iman kita kepada Allah. Jangan lupa untuk kongsikan ye.

Sumber: LiveScience via Makanlena

iklan iklan saiz 250


0 Response to "NASA Temui Bongkah Ais RATA Di Kutub. Hasil Kajian Seterusnya Buat Ramai TAK SANGKA"

Post a Comment