Buat Syarikat Rugi Hampir RM15K, Gadis Ini Hampir Dibuang Kerja. Tapi Apa Yang Dia Buat Lepas Itu, Keputusannya Mengejutkan !



PM admin Jika ingin berikan iklan responsive


Assalamualaikum…

Hai readers.

Hopefully you’ll get something thru my short story’s.    Aku seorang wanita yang baru mulakan career.   Aku jenis yang cepat fit in dalam apa pun bidang walaupun aku Major in HR tapi bidang aku sekarang langsung tak tally with qualifications aku.

Aku kerja dalam carton line industry and as a front line of company.

Pendekkan cerita, aku dah kerja almost 8 bulan dalam company ni dan masih belum dapat confirmation as a permanent staff.   Disebabkan a few mistake yang besar aku buat dalam kerja.   Dan kerugian syarikat almost 15k for the mistake.

Company bagi warning letter dan hampir dibuang kerja (first warning & last changes ).   Dan sejak tu makin banyak kesalahan lain yang makin buat aku rasa down.  Sampai satu tahap aku rasa aku penat dan cukup sampai sini.   Aku give up.

Tiap perkara terbaik aku buat dalam kerja akan musnah dgn mistake yang datang.   And their expectations is killing me.

“ Tiap hari dalam sujud berbual dengan Allah, aku sebak.   Buntu.   Lelah.   Give up.  Tapi setiap hari juga aku bangkit, tapi masih longlai.   Tapi aku pura-pura kuat dengan sebab aku perlu bekerja untuk bantu mama papa, ringankan beban mereka dengan support adik aku belajar di universiti.   Aku nekad akan tanggung kos pembelajaran dia.   Mungkin tu penyebab aku terus tahan utk kerja. ”

Sampai satu hari tu, aku rasa kosong teramat, murung.   Aku taktahu apa yang aku mahu dalam hidup.   Kebetulan, malam tu aku migrain.   Lepas maghrib aku terus tidur, dan tersedar around 3 am.   Masa tu, aku rasa puas tidur sebab aku lupa semua rasa.

Aku on handphone, aku scroll instagram, check whatsapp dan aku tiba-tiba terdetik “ lamanya aku tak tahajud, last aku tahajud masa Allah ambil orang yang paling aku sayang dan beri aku ujian cinta “.

Tapi, bisik syaitan menguasai hati.   Aku tekan kan hati utk terus tidur seolah termakan kata-kata jahat nafsu.   Tapi, bertapa Allah beri aku kekuatan utk lawan bisik syaitan.   Aku bingkas bangun, aku wudhuk.   Solat isyak, istikarah dan tahajud.

Aku mengadu bersungguh-sungguh malam tu.   Aku berbual dengan Dia.   Aku luah semua isi rasa hati, aku lempar semua bebanan bahu pada sujud.
Aku ingat, aku kata malam tu…

“ Ya Allah, aku tidak tahu apa yang terbaik utk aku, aku sudah cuba yang terbaik.   Andai kata, tempat aku mencari rezeki ini bukan lah setepatnya untuk aku, kau berikan aku petunjuk berikan aku jalan dan kuatkan semangat aku “ dan banyak lagi aku doa.

Lepas mengaminkan doa, seluruh jiwa aku tenang.

Raga aku lapang.

Sungguh, malam itu aku lega.

Keesokkan harinya aku pergi kerja dgn satu perasaan yang tak boleh digambarkan.   Ada aura baru, aku lupa yang kemarin hati aku memberontak lemah dengan kerja.

Kemudian, petang tu Head of Department aku panggil ke bilik, berdua.

Serious riak mukanya, dia hulurkan aku satu kertas.

Aku baca dan amaati satu persatu.

Confirmation Letter !!!

Masa tu aku rasa cukup kerdil, aku tak tahu apa perasaan yang aku patut gambarkan untuk itu.   Sungguh besar anugerah Allah.

Besar…

Betapa aku menangis gembira bersyukur untuk surat ini.   Untuk pujian dan galakan dari syarikat buat aku.   Betapa besar nikmat Allah beri pada aku.

Dengan cuma 2 rakaat tahajud dan istikarah.   Dia beri apa yang aku perlu dan buka jalan buat aku.

Point aku disini, kadang-kadang allah sengaja uji kita dengan rasa terpuruk beban, terhimpit lara, jiwa gundah resah.   Dia sengaja titipkan segala rasa untuk dia tarik kita memohon pada Dia.   Dia mahu kita bercerita mengadu domba.   Dia suka dan sayang akan kita.   Selepas itu, dia aturkan satu persatu jalan yang terbaik.

Untuk part aku, on the sport Allah bagi dan petunjuk bahawa kerja ini masih menjadi rezeki dan punca buat aku dengan segala niat aku utk mama papa dan keluarga.   Aku terfikir, gerak hati utk bertahajud malam tu adalah titik terakhir untuk dia makbulkan doa dan permudahkan jalan aku.   Dan aku yakin, aku lulus ujian ini.

Alhamdulillah…

Pengajarannya di sini

Kalian, yakin lah pada apa yang Allah suruh dan nabi ajarkan.

Yakin.

Bertahajud la dalam apa juga keadaan.   Semoga kita semua menjadi hamba-Nya yang sentiasa berusaha dan bertawakal dalam tahajud.

Kerana aku yakin, tahajud aku sentiasa punyaa jawapan baik.

Sumber : Mawar Khayalan via utusankami

Kelebihan Solat Tahajjud

Tahajjud adalah solat sunat yang paling afdal.
Doa dimakbulkan Allah.
Memperolehi ketenangan jiwa.
Merasai diri hampir kepada Allah SWT.
Diberikan keistimewaan oleh Allah SWT.
Memperolehi pertolongan dan rahmat Allah.
Menewaskan gangguan dan godaan syaitan.
Mencegah dosa dan menghindari  penyakit.
Menjadi lebih berdisiplin dalam melakukan tugas.
Allah SWT memudahkan menerima ilmu yang dipelajari.
Terkeluar daripada catatan sebagai golongan yang lalai.
Dihormati masyarakat dan dijauhi daripada hasad dengki manusia.
Allah SWT memberikan kemudahan dan rezeki yang berpanjangan.
Orang bersolat Tahajud menjadi kesayangan Allah SWT.
Diberi keistimewaan yang orang lain tidak perolehi.
Mendapat kemuliaan Allah SWT di dunia dan akhirat.
Meninggikan martabat seorang hamba di sisi Allah Azza Wa Jalla.
Memudahkan hisab di akhirat dan melintasi Titian Siratal-Mustaqim.
Memudahkan Bangun Solat Malam

Sebelum masuk tidur, berniat ingin melakukan Solat Tahajjud.
Menjauhkan diri daripada perbuatan maksiat.
Bersederhana makan dan minum pada waktu siang.
Membaca ayat-ayat Al-Quran.
Doa Selepas Solat Tahajjud

Ya Allah! Bagi-Mu segala puji-pujian. Dikaulah pendiri langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya. Bagi-Mulah segala pujian, Dikau Penguasa langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya. Dan bagi-Mulah segala puji, Pemancar cahaya langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya.

Bagi-Mulah segala pujian, Dikaulah yang benar (Al-haq), janji-Mu adalah benar, firman-Mu adalah benar, perjumpaan dengan-Mu adalah benar, syurga itu benar dan neraka adalah benar. Nabi-nabi itu benar, Nabi Muhammad SAW adalah benar dan adanya hari Kiamat itu benar.

Ya Allah! Pada-Mulah daku menyerahkan diri, dengan-Mu daku beriman, kepada-Mu daku bertawakal, kepada-Mu daku kembali, dengan-Mu daku menghadapi musuh dan kepada-Mu daku berhukum. Ampunilah dosa kesalahanku yang telah lalu dan yang terkemudian, baik yang daku sembunyikan mahupun yang daku nyatakan, di mana Dikau lebih mengetahuinya. Dikau yang Maha Mendahului dan Maha Mengakhiri. Tiada Tuhan melainkan Dikau! Tiada padaku daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah!

Ya Allah! Berilah kami kebaikan di dunia dan kebajikan di akhirat dan peliharalah kami dari azab neraka.

Selawat Allah ke atas Penghulu kami Nabi Muhammad SAW dan ke atas keluarga serta para sahabat sekeliannya. Segala puji hanyalah untuk Allah; Tuhan Pemelihara seluruh alam.!
Rasulullah SAW bersabda:  “Sesiapa yang hendak tidur dan berniat untuk bangkit bagi mengerjakan Solat Sunat Tahajjud, kemudian tidurnya terlajak sampai ke pagi, maka dicatat niatnya itu sebagai satu pahala, manakala tidurnya pula dikira sebagai kurniaan Allah yang diberikan kepadanya.”   (Riwayat al-Nasa’i dan Ibnu Majah r.a.)

iklan iklan saiz 250


0 Response to "Buat Syarikat Rugi Hampir RM15K, Gadis Ini Hampir Dibuang Kerja. Tapi Apa Yang Dia Buat Lepas Itu, Keputusannya Mengejutkan !"

Post a Comment